1A
Egenskaper
Beskrivelse
Funksjonsfordeling landareal
Lav andel bolig, høy andel annen bebyggelse.
Funksjonsfordeling sjøareal
Høy andel bolig, lav andel annen bebyggelse.
Utbygging i sjø ved HT
Ja
Byggemetode i sjø
Størst andel kai
Maks høyder bebyggelse
Varierte høyder mellom kote +20 og kote +34.5 på land (ca. 4–8 etasjer) og kote +20 til +27 på kai (ca. 4–6 etasjer)
VAO trase og flomveg
Ledes rett linje i sjø fra Jens Olsens gate.
Byrom
Tverrgater fra Strandvegen i tillegg til offentlig kaipromenade og flere møteplasser. Strøkslekeplass på 6 daa i forlengelse av Teaterplassen ut mot sjø.
2A
Egenskaper
Beskrivelse
Funksjonsfordeling landareal
Lav andel bolig, høy andel annen bebyggelse.
Funksjonsfordeling sjøareal
Høy andel bolig, lav andel annen bebyggelse.
Utbygging i sjø ved HT
Nei
Byggemetode i sjø
Størst andel kai
Maks høyder bebyggelse
Varierte høyder mellom kote +20 og kote +34.5 (ca. 4–8 etasjer)
VAO trase og flomveg
Ledes rett linje i sjø fra Jens Olsens gate.
Byrom
Tverrgater fra Strandvegen i tillegg til offentlig kaipromenade og flere møteplasser. Strøkslekeplass på 6 daa i forlengelse av Jens Olsens gate og småbåthavnen ut mot sjø.
1B
Egenskaper
Beskrivelse
Funksjonsfordeling landareal
Tilnærmet lik fordeling av bolig og annen bebyggelse.
Funksjonsfordeling sjøareal
Tilnærmet lik fordeling av bolig og annen bebyggelse.
Utbygging i sjø ved HT
Ja
Byggemetode i sjø
Størst andel flytende konstruksjoner
Maks høyder bebyggelse
Varierte høyder mellom kote +20 og kote +34.5 på land (ca. 4–8 etasjer) og kote +20 til +27 på flytende konstruksjoner (ca. 4–6 etasjer)
VAO trase og flomveg
Ledes rett linje i sjø fra Jens Olsens gate.
Byrom
Tverrgater fra Strandvegen i tillegg til offentlig kaipromenade og flere møteplasser. Strøkslekeplass på 6 daa langs sjøsiden av HT.
2B
Egenskaper
Beskrivelse
Funksjonsfordeling landareal
Tilnærmet lik fordeling av bolig og annen bebyggelse.
Funksjonsfordeling sjøareal
Tilnærmet lik fordeling av bolig og annen bebyggelse.
Utbygging i sjø ved HT
Nei
Byggemetode i sjø
Størst andel flytende konstruksjoner
Maks høyder bebyggelse
Varierte høyder mellom kote +20 og kote +34.5 (ca. 4–8 etasjer)
VAO trase og flomveg
Trase svinger av ved bithavn og ledes ut i sjøen ved HT.
Byrom
Et stort offentlig byrom med strøkslekeplass i forlengelse av Teaterplassen ut mot sjø på 6 daa. Tverrgater fra Strandvegen, offentlig kaipromenade og flere møteplasser.
0
Egenskaper
Beskrivelse
Funksjonsfordeling landareal
Næring med utadrettede funksjoner strategiske steder på bakkeplan.
Funksjonsfordeling sjøareal
Ingen bebyggelse i sjø.
Utbygging i sjø ved HT
-
Byggemetode i sjø
-
Maks høyder bebyggelse
Varierte høyder mellom kote +20 og kote +42. (tilsvarer ca. 4–10 etasjer.)
VAO trase og flomveg
Ledes i rett linje i sjø fra Jens Olsens gate.
Byrom
Tverrgater fra Strandvegen i tillegg til offentlig kaipromenade innenfor dagens landareal. Ikke avsatt areal til strøkslekeplass på 6 daa siden alternativet ikke inneholder boligformål.
Hovedforskjellene mellom alternativene

- Størrelse på utbyggingsareal i sjø
- Byggemåte i sjø (kai eller fylling)
- Plassering av uterom
- Plassering av infrastrukturtrase
- Plassering av de ulike formålene
- Høyde på bebyggelse
 
Formålet med utredningsfasen er å skaffe best mulig kunnskapsgrunnlag før vi former det endelige planforslaget. Vi skal ikke velge ett av alternativene som ferdig løsning – målet er å hente ut det beste fra hvert av dem.

Erfaringer fra folkeverkstedet

Folkeverkstedet som ble avholdt høsten 2024 har gitt oss uvurderlig innsikt i hvilke kvaliteter vi bør fokusere på. Rapporten som ble utarbeidet i etterkant har vært et viktig grunnlag både for utviklingen av alternativene som nå skal konsekvensutredes, og for utvelgelsen av hvilke temaer som bør inngå i utredningen.

Tusen takk til alle som deltok og bidro med verdifulle perspektiver!

Et solid lag av fagmiljøer

Konsekvensutredningene gjennomføres i samarbeid med LPO Arkitekter, Multiconsult og Asplan Viak – solide fagmiljøer med høy kompetanse.

Temaene som skal konsekvensutredes er mange og spenner fra naturmiljø og landskap til trafikk, klima, samfunnsnytte og næringsliv.

Videre prosess

Når det endelige planforslaget er klart, vil det bli lagt ut på offentlig ettersyn. Da får både myndigheter og innbyggere mulighet til å komme med innspill og synspunkter på forslaget.

Prosjektet går nå inn i en spennende og innsiktsfull fase, og vi ser frem til å jobbe videre med planen.